Vill du skriva inlägg? Bli medlem

Förbättra självdrag ventilation

Registrera Medlemslista Dagens inlägg RSS
Svara
Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
  Citera  #1  
Gammal 2009-04-28, 08:12
AndreasP AndreasP är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Apr 2009
Standard Förbättra självdrag ventilation

Vi har ett 2-vånings hus från 1940-talet, det är fördelat i 2 lägenheter som är ca 110 kvm / styck och våningsplan.

Vi har upplevt att ventialtionen har varit i stort sett obefintlig och det har varit konstant fuktigt i badrummet.

Ventilationssystemet bygger på självdrag som inte riktigt fungerar som det ska eftersom värmekällan byttes ut från olja till fjärrvärme för ca 4 år sedan. Vi har ventiler på båda våningsplanen som är anslutna till murstocken, samt köksfläktarna som är anslutna till murstocken. Badrummet på nedre planen har ventil i taket till badrummet på övre plan som i sin tur har en ventilationskanal dragen till murstocken. Så all frånluft är dragen till skorstenen. Nu under hösten har vi tänkt byta ut våra gamla och dragiga fönster mot nya energisnåla och då kommer vi ju att täppa till en stor del av tillluften för ventilationen.

Så mina frågor är:

1) Var bör jag placera tillluftsventiler, i fönstrena eller i ytterväggen?

2) Ska jag separera ventilationen för badrummen och dra ut dom genom ytterväggen och sätta in fuktstyrda fläktar?

3) Kan jag förbättra självdraget genom att montera någon slags kanalfläkt/skorstensfläkt?
  Citera  #2  
Gammal 2009-05-04, 06:08
Fuktarns avatar
Fuktarn Fuktarn är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Dec 2008
1) Om du ska behålla självdragsventilationen föreslår jag väggventiler. Om du förstärker självdraget med en fläkt kan det räcka med fönsterventiler.

2) Nej, jag avråder från den idén. Ventilationen kommer bara att fungera när fläktarna är igång och du riskerar kondenserande luft på fasaden, vilket kan leda till skador.

3) Ja, det finns speciella fläktar för ändamålet.
Rent allmänt om självdrag. Övergången från olja till fjärrvärme spelar viss roll i sammanhanget, men en mindre roll än vad man tror. Det helt avgörande förhållandet för självdragets funktion är temperaturskillnaden mellan inom- och utomhusluften. Det är den temperaturskillnaden som skapar en rörelsekraft hos luften, som sedan förstärks med skorstenens höjd. Den "värmning" av ventilationskanalernas kanalväggar som oljepannan har bidragit med tidigare, är beaktat temperaturstegring hos luften som ska ventileras ut, endast några få grader.

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ventilation bastu Bengan Ventilation 8 2011-02-19 16:15
Ventilation Husmusen Förklaringar av ord och begrepp 0 2007-06-29 06:35
Självdrag Husmusen Förklaringar av ord och begrepp 0 2007-06-05 06:26