Vill du skriva inlägg? Bli medlem

Ta bort mossa på tak - betongpannor

Registrera Medlemslista Dagens inlägg RSS
 Läs mer om: Tak
Svara
Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
  Citera  #1  
Gammal 2009-04-02, 14:04
Satu Satu är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Apr 2009
Standard Ta bort mossa på tak - betongpannor

Jag bor i ett 70-talshus med betongpannor på taket som är fulla med mossa.
Hur får jag bort mossan på taket? Tacksam för svar
  Citera  #2  
Gammal 2009-04-02, 21:00
leifjuno leifjuno är inte uppkopplad

Senior Member
Reg.datum: Mar 2009
Det går bra att tvätta med hög trycksspruta och vatten tillsattser ökar kostnaden men inte effekten.
Använd livlina, har själv rammlat ner från taket, inte bra!
Leif
  Citera  #3  
Gammal 2009-04-06, 09:17
Byggarebobs avatar
Byggarebob Byggarebob är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Jan 2009
Viivilla har en del bra tips.
Om vinden och solen kommer åt så växer ingen mossa. Så om du vill ta bort orsaken så blir du nog tvungen att såga ned träd eller buskvegetation som skuggar takfallet. Annars kanske du får leva med att ta bort mossan med jämna mellanrum. Enklast är att spola av mossan med kraftig vattenstråle uppifrån, men det bör man bara göra om undertaket är i bra skick. Annars får man ta till borsten. Betongpannor drabbas mer än tegelpannor vilket man kan tänka på om man står inför omläggning.

Om du frågar runt så kommer du förr eller senare att få tips om ett gammalt, effektivt bondknep, att spänna en koppartråd över nock. Det har jag beskrivit tidigare på denna frågespalt och anledningen att man inte kan rekommendera den lösningen är att det kan förorsaka mycket allvarliga skador vid blixtnedslag.
  Citera  #4  
Gammal 2009-05-09, 13:13
Pajen Pajen är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: May 2009
Standard Grön-Fri

Bor invid en sjö vilket gör att måsar ofta sitter på nocken och tömmer sig. Kanonnäring till all sorts påväxt på taket som för övrigt är Zanda panna lagd 1991. Att skrapa och sopa är inte att tänka på, alldeles för jobbigt och tidskrävande och dessutom riskfyllt utan utrustning för taksäkerhet.

Fick tips om medlet Grön-Fri som säljs i färghandeln. Behandlade taket med detta och efter ca 1 år så var det helt rent och är det fortfarande trots 5 år sedan behandlingen.

För ytterligare info kolla länkarna http://www.jape.se och http://www.takvård.se

Lycka till alla som kämpar mot mossan!
  Citera  #5  
Gammal 2010-06-03, 05:58
svealand svealand är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Smile Se testet

Det är mycket tyckande. Jag hittade denna test. www.test.cretax.se. Mycket intressant
  Citera  #6  
Gammal 2010-06-03, 07:29
Byggarens avatar
Byggaren Byggaren är inte uppkopplad

Senior Member
Reg.datum: Dec 2008
Ja det var ju jätteintressant eftersom det inte ens går att läsa testet utan att betala...och det lär ingen göra.
  Citera  #7  
Gammal 2010-06-05, 13:30
Helena möllan Helena möllan är inte uppkopplad

Senior Member
Reg.datum: Mar 2010
hihi - byggaren, du är rolig du. Nu undrar jag om samma metodik - vattenstråle"tricket" eller detta grön-fi kan användas till eternittak? Det är inte läge att såga ner några träd, mer än vad vi gjort och jag får mycket mossa på taken...
  Citera  #8  
Gammal 2011-02-02, 14:47
Göran Lövgren Göran Lövgren är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Feb 2011
Standard Jag behandlade mitt tak med hjälp av Decatak AB

Hej jag hade en massa mossa på taket, faktum var att jag funderade ett tag på att byta tak. men så såg jag en annons i Vi i villa om ett företag som behandlar tak. jag ringde upp företaget och bokade en tid för besiktning. Efter besiktningen fick jag en offert på vad det skulle kosta att behandla det. i förhålland till vad ett takbyte skulle kosta, det var riktigt billigt.

När dom kom och tvättade taket fan dom 2st pannor som var sprukna (frostsprängning), dessa bytes ut och sedan grundade och målade dom taket med en special färg.

Hela behandlingen tog 2 dagar och taket ser ut som nytt.
Företaget lämnade 10års garanti på behandlingen.
En stor del av kostnaden var arbetskostnad, så jag kunde utnytja rot avdraget.

Jag är jätte nöjd med resultatet.

om ni vill se hur dom gör så kolla på www.decatak.se
  Citera  #9  
Gammal 2011-02-15, 20:09
Milkshakens avatar
Milkshaken Milkshaken är inte uppkopplad

Senior Member
Oj, det där var nytt för mig, våra tyska grannar frågade förra året om det fanns något sånt i sverige, det verkade vara vanligt där nere.... nej sa jag inte vad jag vet, men jag kan ta reda på det, har tyvärr inte hittat någon förrän nu....
Går detta att utföra på pannor som är så gamla som 35 år ?
någon som vet?

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse!
  Citera  #10  
Gammal 2011-02-16, 09:23
John Js avatar
John J John J är inte uppkopplad

Medlem
http://allt-fraktfritt.com/bensaltensid-9/

För er som inte vill kasta bort pengar i onödan.

Testat det ett år nu och det fungerar mycket bra på både tak och trall
  Citera  #11  
Gammal 2011-02-16, 19:08
Tyresö Tyresö är inte uppkopplad

Senior Member
Men är inte det bästa botemedlet mot mossa, att man fäller alla träd som står nära inpå huset och ger skugga över taket? Vi har också mossa på våra betongpannor - alltså på dom betongpannorna som är skuggade av en enorm ek, övriga takpannor är mossfria.

Eken ska jag fälla så fort snön och isen smälter.
  Citera  #12  
Gammal 2011-02-16, 19:11
Milkshakens avatar

Senior Member
du har såklart en poäng där Tyresö, men vi har en kommunal skogstomt precis jämte... Törs inte fan gå in och kapa där...

Citera  #13  
Gammal 2011-02-17, 09:06
John Js avatar
John J John J är inte uppkopplad

Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyresö Visa inlägg
Men är inte det bästa botemedlet mot mossa, att man fäller alla träd som står nära inpå huset och ger skugga över taket? Vi har också mossa på våra betongpannor - alltså på dom betongpannorna som är skuggade av en enorm ek, övriga takpannor är mossfria.

Eken ska jag fälla så fort snön och isen smälter.
Jo träd skall bort först och främst men det går ju inte alltid att få bort alla träd.
  Citera  #14  
Gammal 2011-10-26, 00:56
Jox Jox är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Oct 2011
Ett problem med gamla tak är inte alltid det man ser utan det man inte ser. Takpappen är riktigt dålig efter en 30-40 år vilket kan innebära att du har ett otätt tak. Det är pappen som är tätskiktet och pannorna skyddar pappen från solens UV-strålar. I grova drag.

Att tvätta ett så gammalt tak eller måla det är bara en temporär lösning. Att ta ner de existerande takpannorna, tvätta dem och lägga tillbaka dem efter att ha lagt ny papp o läkt är dyrare än att köpa nya takpannor.

Snåla inte, byt hela taket så sover du gott i vinter. Kostar inte mer än ett nytt badrum
  Citera  #15  
Gammal 2012-04-22, 11:20
fasadexperterna fasadexperterna är inte uppkopplad

Banned
Reg.datum: Apr 2012
Standard mossa på tak

är expert på betong o zanda tak 30 års erfarenhet högtryckstvättas o grundmålas med en gummifärg o sedan färg med härdare det ger en helt ny slityta 8 års garanti halmstadfasadmaleri.n.nu fasadexperterna
  Citera  #16  
Gammal 2012-04-22, 11:29

Medlem
På vilket sätt blir takpappen som ny igen genom att du målar takpannorna?

Det är takpappen som är takets tätskikt. Takpannorna är där i första hand för att skydda takpappen mot solljuset och för att ge huset ett bra utseende. Naturligtvis hjälper de till med vattenavrinningen. Inga takpannor är täta. Regnvatten och snö tar sig in under takpannorna och om takpappen är i gott skick är detta inga problem...

Hur löser du det genom högtryckstvätt och gummifärg?
  Citera  #17  
Gammal 2012-04-22, 13:21

Senior Member
Låter nästan för bra för att vara sant. Enbart högtryckstvätt och gummifärg???
  Citera  #18  
Gammal 2012-04-22, 16:05
Milkshakens avatar

Senior Member
Gummifärgen är väl baserad på butylgummi, det är ju en beprövad teknik isf, nuförtiden innehåller en del tätskikt till badrum, både i limmet och tätskiktsdukarna just butylgummi.

Jag tror det är en beståndsdel i Liners, dvs, duken som finns i pooler... Så Om det är butylgummi så är det riktigt slitstarkt.

Citera  #19  
Gammal 2012-04-26, 11:06

Medlem
När man använder gummifärg som tätskikt i tex ett badrum så målar man på ett fast material. Varje takpanna i sig är förvisso fast men ett helt tak med kanske 1500st takpannor som rör sig inbördes gör att du aldrig kan få ett tätskikt att hålla.

Vad säger försäkringsbolagen? Vem/vilken oberoende organisation godkänner metoden som en ersättning för ny takpapp?? Klart att företaget som säljer tjänsten anser det vara en bra produkt.

Jag är själv takläggare bytatak.nu och av den gamla skolan.
  Citera  #20  
Gammal 2012-06-05, 23:04

Senior Member
Jag är betongpumpare och är väldigt kunnig om alla våra 300 olika betongsorters egenskaper och hållfasthet, som används till specifika betongpumpsgjutningar i allt från villaplattor och till bergrum 100 m under saltvatten. Det är faktiskt möjligt att pumpa en speciellt utprovad undervattensbetong 100m rakt ner i ett underjordiskt bergrum dränkt i saltvatten. Eller "Viktoria Tower" i Kista, betongpumpning 95 m lodrätt upp. Totalt olika betongsorter - definitivt helt olika krav på betong-hållfasthetskrav. Samma betongpump. Min specifika kunskapsnivå!

Men inte ligger väl takpannorna och skaver mot tätskicktet? I så fall kommer även underlagspapp och överlagspapp att skavas sönder också. Det är väl bärläkten och ströläkten som gör att takpannorna hänger fritt och inte skaver mot tätskiktet? Eller lägger du tak på ett annat vis?

Senast redigerad av Tyresö den 2012-06-06 klockan 01:32.

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Betongpannor eller tegelpannor? Hutte Byggmaterial & byggteknik 7 2011-10-31 19:07
Mossa på tak Peter Byggmaterial & byggteknik 7 2010-07-06 11:57
Gammal murgröna på fasaden. Hur får man bort? Ekery Utomhus 5 2010-04-22 10:31
Mossa på takpapp, åtgärd? Tessan Byggmaterial & byggteknik 4 2008-07-09 21:28