Vill du skriva inlägg? Bli medlem

Placering av luftvärmepump

Registrera Medlemslista Dagens inlägg RSS
 Läs mer om: Luft-luftvärmepumpar
Svara
Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
  Citera  #1  
Gammal 2009-01-12, 07:50
Aggen Aggen är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Jan 2009
Standard Placering av luftvärmepump

Hej
Jag undrar om placeringen av själva utomhus-delen på en luftvärmepump spelar någon roll?
I så fall hur mycket förlorar man på att inte sätta den i söderläge? Och finns det annat att tänka på?
  Citera  #2  
Gammal 2009-01-14, 06:31
Puttels avatar
Puttel Puttel är inte uppkopplad

Senior Member
Reg.datum: Nov 2008
Åtminstone under de timmar av året som man behöver mycket värme är det liten skillnad mellan söder- och norrläge (vinter, natt och mulet) så norr eller söder har liten betydelse.
Viktigare är att placera utomhusenheten så att man enkelt kan dränera bort kondensvatten, att den inte stör grannarna och att den nedkylda luften inte återcirkuleras in i utomhusdelen igen.
  Citera  #3  
Gammal 2009-01-15, 13:48
Sören Sören är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Jan 2009
Jag går i tankarna att införskaffa en luft/luftvärmepump. Ni disskuterade placering av själva utomhusdelen med vad gäller för innedelen, vad ska man tänka på där?
  Citera  #4  
Gammal 2009-01-16, 11:27
Solfångarn Solfångarn är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Dec 2008
Bra info på luftmiljöbutiken.

Placering av inomhusdel
En tumregel för placering av luftvärmepumpens inomhusdel är att den ska placeras så den når ut med värmen i en så stor del av huset som möjligt. Den kan då ersätta så många radiatorer som möjligt vilket ger en bra besparing. Det är oftast effektivare om innedelen sitter på en yttervägg och blåser värmen in mot mitten av huset än att den sitter "mitt" i huset.
Dock tittar man från fall till fall vilket läge som är bäst beroeende på vilken planlösning man har.

Placering av utomhusdel
Luftvärmepumpens utomhusdel ska normalt sitta minst 30 - 50 cm upp från mark, den bör ha en vägg eller liknande 10 cm bakom sig. Den bör ha en placering så att den inte är utsatt för konstant vind, speciellt inte så att det blåser mellan baksida aggregat och husvägg.
En solig varm och torr placering ger säkert bättre driftsförhållanden än en placering som är mörk, kall och fuktig. Luftvärmepumpen fungerar dock oavsett väderstreck.
  Citera  #5  
Gammal 2009-05-07, 07:42
Joppe Joppe är inte uppkopplad

Medlem
Ursäkta en novis fråga men vad är det för skillnad på en luft/luftvärmepump och en luft/vattenvärmepump?
  Citera  #6  
Gammal 2009-05-13, 08:34
Agneta Agneta är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: May 2009
Jag håller på att köpa hus som för tillfället bara has Direkt El men jag tänker sätta in en Luftvärmepump så fort jag har tillåtelse till huset.

Ytan är 170 kvadrat. Huset är 1 1/2 plan byggt 1975 och ligger i Skåne.

Vad är det jag behöver tänka på och vilket märke är bra.
Tacksam för hjäjp.
  Citera  #7  
Gammal 2009-05-14, 06:16
Solfångarn Solfångarn är inte uppkopplad

Medlem
Du skriver inte något om hur stor energiförbrukningen är i huset. Det är viktigt om man ska gissa vilken storlek på värmepump som du behöver. Generellt sett är det bra att ta till en stor värmepump minst 6 kW skulle jag gissa för dig.
Sedan måste du fundera på hur värmen skall spridas i huset. Om du sätter inomhusenheten i trappen till 2:a våningen kan kanske en del av den varma luften spridas upp dit också. En god installatör brukar ha ”öga” för detta. Går det inte att med en inomhusenhet få värmen dit man vill kan man överväga en värmepump med flera inomhusenheter. Paxfläkten t ex har också en ”Värmeförflyttare” som kan driva varmluften genom ett hål i en vägg.

De flesta ”japaner” är bra märken – många andra märken är också egentligen förklädda ”japaner” som säljs under andra namn – de är också bra. Man måste dock se upp med att aggregaten verkligen är gjorda som värmepumpar för vårt klimat och inte kylaggregat för placering i Medelhavsklimat. Om man misstänker att säljaren försöker pracka på en något billigt aggregat därifrån kan man höra med generalagenten om typbeteckningen verkligen stämmer.
Skåne är ett utmärkt ställe för en luft/luftvärmepump – om huset ligger nära havet bör man kanske försöka skydda utomhusenheten från saltstänk.

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Brandvarnare - placering och antal Fjunet Övrigt 4 2009-12-23 07:57
Välja luftvärmepump och varmvattenberedare till villa Fjunet Energi allmänt 1 2009-01-02 14:10
Luft-luftvärmepump Husmusen Energitermer 0 2008-12-17 06:34
Luftvärmepump Peter Värmepumpar 1 2007-08-08 09:38