Vill du skriva inlägg? Bli medlem

Isolering av källare

Registrera Medlemslista Dagens inlägg RSS
 Läs mer om: Isolering
Svara
Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
  Citera  #1  
Gammal 2009-01-09, 09:26
Conny Conny är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Jan 2009
Standard Isolering av källare

Jag tänker inreda källaren och vill därför isolera väggarna för att få ett varmare och behagligare klimat. Enklaste sättet är att isolera väggarna från insidan, jag har dock blivit avrådd från detta med motiveringen att jag kommer få problem med fukt. Stämmer detta?
Hur isolerar jag källaren?
  Citera  #2  
Gammal 2009-01-10, 01:09
Christian Örum Christian Örum är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Dec 2008
Tjena Conny, det du tänker göra gjorde vi på 70 talet och tidigare, problemen kommer oftast som ett brev på posten.

Du skall givetvis isolera huset från utsidan.

Lycka till.
  Citera  #3  
Gammal 2009-01-12, 07:52
Fuktarns avatar
Fuktarn Fuktarn är inte uppkopplad

Medlem
Christian har rätt..för att uppnå torrast möjliga klimat i källarvåningar skall isoleringen göras på källarväggens
utsida.

Villaägarna har en jättebra förklaring på varför.

En vägg som befinner sig under marknivå utsätts alltid för markfukt.

Kapillärt, vilket innebär att vatten sugs in i väggen. Detta kan förhindras genom att en kapillärbrytande isolering appliceras på källarväggens utsida. Man bör självklart också se till att man har en fungerande dränering.

Diffusion, vilket innebär att fukt vandrar in i väggen i form av ånga. För att den vattenånga som finns i markens porer inte skall vandra in i källarväggen måste väggen ha en högre temperatur än utanför liggande mark. Drivkraften, alltså det som får ångan att vilja förflytta sig mellan två punkter eller två skilda rumsvolymer, är skillnaden i ånghalt mellan dessa två punkter. Ju varmare ett material eller snarare luften i dess porer är, ju mer ånga förmår porerna hålla. Denna ånga strävar sedan i den riktning där lägre ånghalt råder det vill säga utåt eftersom det är kallare åt detta håll, förutsatt att isoleringen sitter på utsidan.

Om isoleringen sätts på insidan blir följden att källarväggen i stort sett intar samma temperatur som marken utanför. Den nödvändiga temperaturskillnaden uteblir och därmed också den utåtriktade ångvandringen. Utåtriktad ångvandring förutsätter också att källarväggens utsida inte är försedd med asfalt eller andra typer av täta material. Isolerskivan bör ej heller vara för ångtät, skivor av limmade runda EPScellplastkulor ca 510 mm stora är lämpligt för ändamålet.
  Citera  #4  
Gammal 2009-11-04, 10:52
POOP POOP är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Vi har ganska kalla väggar i källaren. Finns det inget sätt att isolera från insidan, då vi inte vill gräva upp runt hela huset? Jag vet att man avråder från det men finns det inget sätt att göra det med godkänt resultat?
  Citera  #5  
Gammal 2009-11-11, 11:45
Fuktarns avatar
Fuktarn Fuktarn är inte uppkopplad

Medlem
Det inte bra att isolera på insidan av en källarmur. Man ska som du själv nämner alltid isolera utvändigt men om du absolut inte kan det så är det säkraste sättet är att mura en innervägg mot ytterväggen av lättbetong eller leca.

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Isolering betongplatta AlbinW Isolering 2 2009-01-07 13:27
Uppvärmning källare Joppe Energi allmänt 2 2009-01-05 15:23
Isolering golv Jazz Isolering 5 2008-12-12 09:37
Isolering i tak? H-P Isolering 3 2008-12-02 22:01