Vill du skriva inlägg? Bli medlem

Installera golvvärme själv

Registrera Medlemslista Dagens inlägg RSS
 Läs mer om: Golvvärme
Svara
Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
  Citera  #1  
Gammal 2008-12-19, 12:49
Ronaldo Ronaldo är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Dec 2008
Standard Installera golvvärme själv

Häromdan skulle jag köpa kakel och då ville kakelbutiken också sälja ett golvvärme till mig.
Försäljaren sa att jag fick installera själv bara jag följde instruktionen.
Stämmer verkligen detta?
  Citera  #2  
Gammal 2008-12-19, 22:17
Christian Örum Christian Örum är inte uppkopplad

Medlem
Hej på dig

svaret är både jag och nej, du får göra allt själv fram till du skall koppla in golv värmen, då krävs en behörig elektriker.
  Citera  #3  
Gammal 2008-12-21, 09:29
Puttels avatar
Puttel Puttel är inte uppkopplad

Senior Member
Reg.datum: Nov 2008
Nej, det stämmer inte. Läste detta på vivilla:
Värmegolvanläggningar ska förläggas och kopplas in av en elinstallatör. Undantag gäller för värmegolvanläggningar för skyddsklenspänning om högst 50 V, vilka får förläggas utan behörighet om man har nödiga kunskaper för att göra detta på ett säkert sätt.

Du kan alltså inte lägga ut värmekabeln sjäv och därefter ringa till en elinstallatör och be denne koppla in värmekabelanläggningen. Elsäkerhetsverket kräver att elinstallatören också lägger ut värmekabeln:

Citat:
Varma golv i exempelvis badrum, tvättrum och andra utrymmen har blivit populärt. Det är idag lätt att inhandla ett komplett 230 V golvvärmepaket. Många tror helt felaktigt att man kan lägga ledningarna själv och sedan få installationen kontrollerad av en elinstallatör. Detta är inte tillåtet.
  Citera  #4  
Gammal 2008-12-22, 08:13
Christian Örum Christian Örum är inte uppkopplad

Medlem
Hoppsa när kom dessa regler?
  Citera  #5  
Gammal 2008-12-22, 08:42
Thomas Thomas är inte uppkopplad

Fotogalleri (113)

Medlem
Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Christian Örum Visa inlägg
Hoppsa när kom dessa regler?
Verkar inte stå nåt om när detta är publiserat.

http://www.elsakerhetsverket.se/allm...b90800086.html

Citat:
Många tror helt felaktigt att man kan lägga ledningarna själv och sedan få installationen kontrollerad av en elinstallatör. Detta är inte tillåtet.
Det hade varit väldigt intressant att förstå logiken i det, om elinstallatören kontrollerat arbetet borde ju allt vara frid och fröjd?
  Citera  #6  
Gammal 2008-12-22, 08:55
Puttels avatar
Puttel Puttel är inte uppkopplad

Senior Member
Reg.datum: Nov 2008
Vet tyvärr inte när den här regeln kom.

Jag håller med, det är svårt att förstå logiken i det. Om auktoriserad elinstallatör kontrollerar allt man gjort innan han ansluter så borde det vara ok.
Det är faktiskt så att många firmorna som säljer golvvärmepaket inte själva vet om de här reglerna. Pratade med ett par olika firmor när vi skulle lägga golvvärme i badrummet och de sa allihopa att jag fick lägga ut slingan själv men inte koppla in den så jag vet inte hur väl elsäkerhetsverket kommunicerat reglerna med branschen.

Det kan ju tyvärr få tråkiga konsekvenser i form av argumentation med försäkringsbolag som talar om för dig att "det här kan vi inte ersätta då ni inte fick göra detta jobbet själva"..
  Citera  #7  
Gammal 2010-09-11, 17:25
Kolmens avatar
Kolmen Kolmen är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Sep 2010
Jag hade anlita elektriker för hela arbetet av försäkringsskäl.

Jobbar med, och är fena på, värmepumpar och bergvärme men har byggt eller renoverat det mesta!
  Citera  #8  
Gammal 2011-05-13, 21:32
Tyresö Tyresö är inte uppkopplad

Senior Member
Reg.datum: Feb 2011
Min nypensionerade pappa startade sin elinstallationsfirma 1964 och han har genom alla år i sitt yrkesverksamma liv, varit tvungen att genomlida flera elutbildningar varje år, för att lära sej saker som han både vet och jobbat med varje dag sedan årtionden - så att han fick behålla sin elcertifieringslicens. Utbildningarna för honom har varit ungefär som att utbilda en snickare, som har varit snickare i 20 - 30 år, att spika in en 75 mm spik i en regel på rätt sätt - går snickaren (företagare) inte den kursen/utbildningen, så har han inget giltigt företag längre. Det är exakt så det fungerar.

Hoppas jag slipper gå igenom och betala samma hutlösa summor för att lära mej betongkunskap och att pumpa betong....känns ganska meningslöst - jag är inte fullärd (ingen inom betongkunskap är fullärd) men jag har kunskap som garanterat är i det övre skiktet.

Det är så min pappa har haft det i alla år (undra på att han var vansinnig).

Till TS frågeställning: det är fullt tillåtet att göra vad man vill inom eldragning - det är i slutänden en behörig elektriker som måste göra själva installationen - då har han personligen tagit över allt ansvar mellan elförsörjaren och strömkällan till elförbrukaren.

Det är alltså helt okej att klammra kabel och förbereda vad man vill för installation - det är ändå i slutänden den behörige elektrikern som bär hela ansvaret i samma moment som han strömför projektet.

Så kontentan är: gör vad ni vill inom det elektriska i ert hus - därefter ska ni hitta en elektriker som är villig att signera projektet genom att strömföra det, och att skicka en faktura med löpande fakturanr, på projektet.

Senast redigerad av Tyresö den 2011-12-17 klockan 03:23.

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vattenburen golvvärme Larssa Golvvärme 14 2010-03-02 08:33
Golvvärme i badrum Chris Golvvärme 5 2009-08-12 14:17
Golvvärme Linda Golvvärme 8 2009-05-27 05:26
Mura skorsten själv Oscar Byggmaterial & byggteknik 0 2008-12-18 11:47
Installera centraldammsugare? DetBlommar Inredning 4 2007-09-27 13:58