Vill du skriva inlägg? Bli medlem
Lagfart & Pantbrev, vad är det?
|
Ämnesverktyg |
Betyg:
|
Visningsalternativ |
|
Citat:
Lagfart är en stämpelskatt. Det innebär att staten vill ha pengar för att skriva dej/er som husägare i ett register. Ett sätt för staten att tjäna pengar (punktskatt skulle jag kalla det). Jag anser att det nu när samhället är digitaliserat är en orimligt hög kostnad! Kostnaden som sådan går ej att komma undan och är en förutsättning för att beviljas pantbrev. Förnärvarande är lagfartskostnaden 1,5% av köpebeloppet + en i sammanhanget mindre avgift på knappa 1000 kr. Pantbrev däremot är lite mer logiskt. Pantbrevet är kortfattat bankens säkerhet. På en pantbank lämnar du in exempelvis en guldring i pant. Banken kan ju inte fysiskt ta en del av huset/villan så där kommer pantbrevet in i bilden. När du är registrerad ägare av villan hos Inskrivningsmyndigheten (Dvs lagfarten är klar) så kan du inteckna huset. Pantbrevet kostar just nu 2% av det belopp som intecknas så det är helt avgörande att kontrollera med mäklaren på vilket belopp det redan finns pantbrev. Köper du ett nytt hus finns det oftast redan pantbrev på ett högt belopp och då är är det inga problem. I mitt fall hade tidigare ägaren bott i huset länge och det fanns endast tidigare pantbrev på ca 350 000. Det innebar att "pengarna jag lånade" - 350 000 * 0,02 = pengarna jag måste betala för att få pantbrev på mitt lån. Så här skriver Wiki om ovanstående. Citat:
Citat:
Pantbrev kostar 2.0% av beloppet du lånar till huset MINUS det belopp det redan finns pantbrev på (ofta den mängd pengar den tidigare ägaren lånade för att köpa huset). Som exempel säger vi att du lånar 1 miljon till ett hus. Tidigare ägaren lånade 300 000 för att köpa det för 20 år sedan. Det finns alltså redan pantbrev på 300 000. 1000000 * 0,02 = 20000 300000 * 0,02 = 6000 20000 - 6000 = 14 000 Pantbrevet kommer alltså kosta 14 000 kr i ovanstående exempel. Lagfarten blir 15 000 kr på i ovanstående exempel. Citat:
Citat:
|
|||||||
|
Har en fråga angåeende pantbrev. Vi går i husköpartankar och undrar om det går att överlåta pantbrev över bankgränser? Alltså är ganska säker på att Nordea har utfärdat pantbreven på huset vi är intresserade av men vi vill låna pengar av en annan bank fast överta pantbreven. Går det göra så??
|
||
|
Citat:
Se det som information i kontraktet. Du kan läsa mer om pantbrev här ... |
|||
|
Vi funderar på att köpa ett nytt hus, vad gäller för pantbreven? Är kostnaden samma för ett nybyggt hus jämfört med ett äldre hus?
Huset kostar 2.1 miljoner, hur mycket ska jag betala i pantbrev? Tack på förhand för er hjälp med detta. |
||
|
|
||
|
Citat:
|
|||
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
Liknande ämnen
| Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
| pantbrev | Oregistrerade | Juridik | 4 | 2010-03-06 17:40 |
| Pantbrev | Husmusen | Förklaringar av ord och begrepp | 0 | 2007-05-13 06:29 |
| Lagfart | Husmusen | Förklaringar av ord och begrepp | 0 | 2007-04-23 06:23 |
| Lagfart | Husmusen | Förklaringar av ord och begrepp | 0 | 2007-04-22 06:30 |
| Öppenspis räcker det? | Tina1969 | Kaminer, kakelugnar & biobränsle | 2 | 2007-02-06 22:29 |
LÄGENHET.SE
MÄKLARE.SE
HUS.SE

Linjär visning